Maatschappelijk belang
De snelgroeiende E-commerce markt is continu in beweging.
Zeker op het gebied van duurzaamheid en verpakkingen. Janssen Packaging heeft
daarom de stap gezet om al het verpakkingsmateriaal voor bol.com volledig
klimaatneutraal te produceren en te distribueren. Deze ontwikkeling zorgt voor
een nieuwe fase in de jarenlange samenwerking tussen Janssen Packaging, bol.com
en alle andere ketenpartners.
‘’We vinden het belangrijk om zorg te dragen voor het klimaat.
Het uitgangspunt dat hierin steeds terugkomt, is hoe wij de productie kunnen
beïnvloeden om een lagere footprint te realiseren. We beoordelen continu het
proces en analyseren structureel hoe duurzaam de uitvoering, materiaaldikte,
materiaalsoort en het formaat van het karton kan zijn,’’ vertelt Marinko Kustic,
Sales Manager bij Janssen Packaging. Jelle Smit, Accountmanager en Duurzaamheidsspecialist,
vult aan: ‘’De samenwerking met bol.com is hierin uniek. We zijn transparant
naar elkaar waardoor we efficiënte stappen kunnen zetten. Samen werken we aan
de duurzaamheid in de keten waar wij als leverancier onze verantwoordelijkheid
nemen.’’
In vier stappen naar klimaatneutraal
Om het certificaat ‘klimaatneutraal product’ voor de
verpakkingen van bol.com te mogen dragen heeft Janssen Packaging het afgelopen
jaar vier stappen doorlopen. Allereerst is in samenwerking met Climate Neutral
Group een CO₂-voetafdruk berekend. Daarna is het CO₂-reductie-programma
opgesteld en de CO₂-compensatie bepaald. Tot slot vond een onafhankelijke verificatie
plaats, waarbij getoetst werd of de genomen stappen voldeden aan de criteria
van het Climate Neutral Certification-programma. Dit resulteerde in het
verkrijgen van het certificaat. Voor bol.com zijn de klimaatneutrale
verpakkingen van Janssen Packaging een belangrijk onderdeel van de
verduurzaming van de logistiek van het online retailplatform.